Hur f*n skriver man sin pedagogiska grundsyn?

Sitter här nu i smått panik känsla och undrar om jag verkligen är på rätt spår eller ej. Förmodligen är jag det, men än så länge känns allt jag skrivet fel och under all kritik. Ja, jag är faktiskt medveten om att det inte är så bra att vara så självkritisk, men ändå. Jag är inte nöjd och vet inte alls hur jag ska formulera mig när det gäller den här uppgiften.

Uppgiften går ut på att man ska skriva ner hur man ser på 5 olika aspekter, som gäller bl.a. kunskap, samhället m.m. Vi ska också ständigt referera och utgå ifrån Stensmos bok Pedagogisk filosofi (2007). Boken är rätt ok, den tar upp mycket intressanta grejer som jag själv tycker är roligt att diskutera. Jag har inget emot att dela med mig utav den här informationen, men själva formuleringen har jag då ingen aning om.

Jag vet inte hur mycket jag ska utgå ifrån mig själv (hur ofta jag ska nämna ‘jag’ t ex.) eller om jag ska göra det som en seriös uppsats, som jag gjorde i våras. Det är ju ändå min egna personliga pedagogiska grundsyn som ska skrivas ner, men jag vet inte hur…

Väldigt irriterande, men det är så här det brukar kännas i början av varje kurs när man sätter igång o ska börja jobba. Innan man har satt näsan i en bok är man hoppfull till tusen, när det sen är dags får man panik, blir feg och rädd och man tycker att allt man skriver är skitdåligt, alldeles för vardagligt eller alldeles för stelt. Texten ska ju vara läsbar, men samtidigt akademiskt gjord.

Jaja, det löser sig. Till slut i alla fall… När jag är klar med den och förhoppningsvis fått VG på kursen, lägger jag ut dokumentet här. Tror nog många hade haft nytta av att läsa det när det är klart.