Vad är bieffekter utav högre utbildning för alla?

Det är en fråga som jag håller på att ställa just nu, och letar svar till. Det är en utav två frågor, dock lätt modifierad (den kommer upprepas typ på söndag i sin rätta form) och är mer vardagligt beskriven i det här inlägget.

På vårt PBL möte i Måndags så kan man säga att man är väldigt nöjd med hur det gick. Mötet pågick inte i tre timmar, det var inte så mycket snack om annat skit och alla pratade i stort sett lika mycket var. Jag var ordförande, vilket var skitkul. Trodde inte jag skulle få bli det, men det var ingen annan som ville, så jag är hypernöjd.

I alla fall… Jag har haft oerhört svårt att hitta ett bra svar till våra frågor, men vi utgick ifrån EU’s nyckelkompetenser för livslångt lärande, och vi hade alla en stor inblick på de negativa aspekterna för olika grupper. I grund o botten ville vi undersöka om vad som kan ske för samhällsklasserna ifall alla högutbildar sig. Innebär det att vi automatiskt får in en massa duktiga svenskar på ministerpostrar och andra chefspositioner samt en massa iranier som ändå får ta städjobben?

Ser man det ur ett sånt perspektiv innebär det tycker jag att man drar in psykologi i det hela, för jag tänker bara på attityder. Dock tror jag det är så det kan bli. Jag hittade ett par artiklar som bekräftar det lite ytterligare att invandrare från typ muslimska länder inte får samma behandling trots att de mycket väl kan vara högutbildade. Jag kommer också o tänka på rasism, fördomar, religionsfrågor m.m. men det kanske är lite väl mycket?

Just nu när man samtidigt försöker skriva sin pedadogiska grundsyn, så upptäcker jag hur mycket jag stör mig på religion, segregering, rasism och allt annat som människan gör mot andra. Handlingen är annorlunda jämföres med kunskapen. Hade vi alla agerat utefter den grundliga kunskapen(t ex ”vi är alla människor, vi är alla lika”) tror inte jag att varken religion, krig eller andra saker som driver människan till undergång hade funnits.

Jag vill verkligen rätta till all sån skit som finns, eller åtminstone göra så mycket som möjligt för att förbättra situationer för de utsatta samt lära andra större grupper att tänka och öka deras kunskap så att samhället förbättras i alla länder, med en början i Sverige. Hey, jag kan ju inte finnas överallt, eller hur? 😛

Jaja, nu har man kommit lite på vägen i alla fall. Tror jag har hittat tillräckligt med artiklar m.m. så att det räcker till mötet imorgon. Resten av veckan är det bloggande och fortsättning på min pedagogiska grundsyn som gäller.