Personliga (blogg)utmaningar, tidsplan och fettskatt.

Något som jag funderat på senaste dagarna, eller senaste tiden om jag ska vara mer ärlig är det faktum som spridit sig i bloggatmosfären om så kallade bloggutmaningar. Då skriver man och svarar på frågor. Jag har än så länge varit med i typ två stycken sådana på sistone, en från tescho.se och en annan utav en kompis som har en lösenordsskyddad blogg, så därför väljer jag att inte länka till den. Det är åtminstone rätt roligt att läsa såna där grejer, och jag hade gärna deltagit i flera såna saker. Främst för att bli lite mer engagerad i bloggvärlden, men även för att det är motiverande att ha något att skriva om när man är tom på idéer. Jag hittade ett inlägg av en annan blogg jag följer (ja, jag läser en hel del. Hör av dig om tips, alltid kul att läsa fler bloggar!) Som hade en utmaning om 30 inlägg på 30 dagar. Jag funderar på om jag också ska gå med i den, men det mesta där har jag redan svarat på, men man kanske kan vara med i alla fall? Jag gillar inte att vara tjatig eller upprepa mig för mycket, men för en bloggutmaning så kan det nog vara värt det. Vi får se vad som händer.

En annan grej som jag nu har gjort upp är min tidsplan för resterande tid som är kvar på kursen så jag kan hinna bli klar med uppsatsen i tid. Den ser ut så här:

2:e januari – Skriva klart uppsatsplan, intervjufrågor samt seminarieuppgift.
3:e januari –  Skriva klart uppgift; vetenskapligt problem.
4:e januari – Skriva klart uppgift; vetenskapliga metoder.
5:e januari – Boka in tider för intervjuer, läsa kurslitteratur.
6:e januari – Läsa kurslitteratur, förmodligen genomföra minst en intervju.
7:e januari – Genomföra resterande intervjuer, påbörja transkribering.
8:e januari – Transkribera intervjumaterial, läsa kurslitteratur.
9:e januari – Fortsätta med transkriberingar, läsa kurslitteratur.
10:e januari – Påbörja uppsatsskrivandet.
11:e januari – 20:e januari – Skriva klart uppsatsen.

Jag har fått beskedet att jag måste bli klar med den till senast den 20:e januari, för blir jag inte klar tills dess så kommer lärarna inte att titta på den och godkänna den förrän nästa år! Det går jag bara inte med på. Hursomhelst verkar det också som att mina stödåtgärder inte spelar nån roll i detta, då jag har rätten till utökad examinationstid, men jag får se. Ska inte klaga för mycket. Jag är beredd på detta. Det enda jobbiga är all jävla tid jag måste lägga ner per dag för att få det o funka. Jag börjar med tretimmars pass, ett på förmiddagen (innan lunch) och ett på eftermiddagen (efter lunch, duh?). Behövs det mer tid så lägger jag mer tid. Allt hänger på ifall mina inlämningsuppgifter blir godkända och inga kompletteringar. Efter det hänger på att jag kan genomföra alla intervjuer och transkribera utan att bli för trött i huvudet. Efter att jag är klar med transkriberingarna, uppgifterna är godkända så är det bara att fortsätta med skrivandet av uppsatsen. Det är det absolut lättaste. Jag borde hinna bli klar. Det ska fanimej gå!

Sen var det ju mera skitsnack från politiker om att feta personer ska betala mer i skatt p.g.a. deras övervikt. Dummare idéer får man nästan leta efter. Att personer som behöver gå ner i vikt gärna ska göra det också är ju rätt logiskt. I slutändan är det dåligt för hälsan att vara överviktig. Att just beskatta dessa personer på grund utav att de är feta är en helt annan grej. Jag tror det behövs andra medel för att få bukt med de hälsoproblem som är relaterat till övervikt, men jag är kritisk till att allt som de här hälsoexperterna säger att man måste göra för att gå ner i vikt verkligen är ett måste. Dock är det nog alltid bra med motion, och viss mat har ju betydelse för hälsan. Jag hade hellre sett att personer med viktproblem kan få bli erbjudna hälsocoacher, rabatter på gym eller något annat som motiverar till en hälsosam viktnedgång. Nu är ju inte jag smällfet direkt, men jag har fått allt för många extrakilon under de senaste två åren, men jag har tappat en hel del och minskat typ 10 cm i midjan sen jag började göra något åt det. Det enda jag har gjort är minskat på portionerna (varje huvudmål ligger på runt 300 kcal), jag försöker ta promenader så ofta som möjligt (dock inte på vintern) samt att jag försöker att inte äta allt för mycket sötsaker. Dock när jag äter så små portioner som jag gör innebär det att jag kan unna mig 300 kcal per dag i något annat, och för att hålla motivationen uppe kan man äta allt ifrån kakor till något annat sött. För mig funkar det, men så fort det blir för mycket sötsaker märks det på vågen direkt. Två kilo har jag gått upp under jul och nyår, vilket är skitjobbigt men inget man kan göra så mycket åt. Bara att återgå till det normala igen.

Usch, vilket långt inlägg. Härligt, va?