Do it. By yourself. Now. Please.

Det är lite så det känns nu, men det är ingen direkt negativ känsla. Just nu är jag faktiskt väldigt nyfiken på allt vad högskolestudier betyder och innebär, men jag är ändå fundersam och lite ångerfull. Tänk om jag hade orkat vara mer mottaglig i början av kursen och tänk om jag faktiskt varit duktig och antecknat allt som skett vid föreläsningarna. Hade jag haft en bättre koll på saker och ting då? Förmodligen.

Just nu sitter jag och försöker plugga, men som vanligt går det långsamt och trögt och förväntningarna jag har på mig själv är kanske rätt låga, men de känns ändå höga. Slutsatsen är att jag klandrar mig själv en del, nu när jag börjat förstå hur man ska plugga för att lära sig något nytt. Lära sig begrepp, komma ihåg innebörden av dem och använda dem på rätt sätt. Just nu saknar jag bara någon att diskutera med. Jag har precis skrivit ut alla powerpoint presentationer som jag hämtat ifrån it’s learning med plats för anteckningar. Målet med detta är att kunna skriva ner någon slags kontextbeskrivning så att jag lättare kan knyta an till vad som står där. Skillnaden mellan veta och förstå, helt enkelt. Det vet jag nu. Att få ut budskapet så att andra vet hur jag förstår lär bli mer tydligt efter mötet på tisdag.

Ett exempel jag har att ifrågasätta är begreppet vetenskapsteori. Idag har jag ingen jävla clue alls om vad det är för något. Trots att jag har läst om det och antecknat det. Enligt powerpointpresentationen som jag har bredvid mig står det att det handlar om olika teoribildningar inom vetenskapen, att de ser olika ut i de olika teorierna och att det finns olika teoretiska riktningar, perspektiv och utgångspunkter. Hur tolkar man det? Om jag har något hum om detta misstänker jag att det handlar om att humanister, pedagoger och psykologer för att nämna några ämnen eller utövare (vad det nu än kallas för) så har de olika sätt att se på saker och ting när de skapar teorier. Jag såg en video från youtube tidigare i kursen om ett exempel från ett sjukhus där de har clowner som besöker sjuka barn och på så vis blir barnen friskare snabbare. Det var i alla fall sjukhusets mål. Ekonomer undersöker teorier bakom de ekonomiska faktorerna. Är detta ekonomiskt hållbart? Psykologen undersöker teorin ifall detta faktiskt hjälper barnet att bli friskt snabbare och pedagogen kan undersöka allt möjligt. Det är typ det jag minns från klippet. Om jag minns fel är det inget konstigt. Mitt minne suger, för de som vet och känner mig.

Jaja, det kanske är bättre och vänta tills mötet har blivit av och efter det se vad som sker. Det bästa att göra nu är förmodligen att skriva ner förslag och anteckningarna till mötet istället. Jag vet ju inte alls vad vi ska komma överens om. Det är jobbigt att gå och vänta, men jag hoppas jag kan börja med termin 4 i alla fall. Som jag tjatat om tidigare så har jag mer tid på mig att läsa litteratur etc. i den här kursen. Synd bara att jag har så ont i armen fortfarande. Själva värken börjar försvinna, men det känns i armen att något nytt har hänt med den. Det är verkligen helt andra muskler som används när man skriver för hand. Rätt otroligt egentligen, men jag är rätt tacksam för att det inte är fibron som hindrar mig, utan att det verkar bara vara en ovana.

Ja det var väl det hela. Snack om vilken filosof jag ska välja till termin 4 hoppas jag kommer i nästa inlägg. Jag vill verkligen blogga om det, men det är väl korkat om man inte vet om man ska gå terminen som vanligt eller hur man nu gör… Konstigt nog verkar det mest som jag kommer välja Martin Heidegger. Konstigt val, men ska undersöka det mera. Jag vet i alla fall att jag INTE vill välja Simone De Beauvoir eller hur hennes namn nu stavas. Feminism är inte intressant!